Excursions Educació Secundària

  1. Itineraris per espais naturals:

Fem un recorregut pels diferents espais naturals de Catalunya. En cada un d’ells estudiem les seves característiques pròpies i coneixem la seva fauna i la seva flora, el respecte pel medi ambient, la problemàtica ambiental i la conservació de les espècies. Cada itinerari és conduït per un/a educador/a ambiental especialitzat/ada. Abans de realitzar les activitats rebreu al centre un dossier amb informació de l’activitat, propostes per poder preparar-la i idees per treballar posteriorment. Hi haurà un/a monitor/a ambiental per cada 20/25 alumnes.

Els nostres Parcs i Espais Naturals:

  1. Espais Naturals del Delta del Llobregat.
    • Coneixent el Delta
    • Invasors al Delta (NOU)
  1. Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà.
  2. Parc del Garraf
  3. La Pleta: descobrint el Garraf
  4. El poble de Garraf
  5. Les Agulles
  6. Parc Natural de Sant Llorenç de Munt i l’Obac
  7. Coll d’Estenalles
  8. Can Robert: el trull, els fons i les tombes
  9. Parc Natural de la Garrotxa i zona volcànica d’Olot.
  10. Parc Natural del Montseny.
  11. Parc de la Serralada de Marina
  12. Parc del Foix (NOU)

Altres paratges:

  1. Estanys de Sils.
  2. La vida al Mar.
  3. El Port i la llotja del peix.
  4. Itinerari de rastres a Castellet.
  1. Espais Naturals del Delta del Llobregat.

a) Coneixent el Delta:

La sortida consisteix en un itinerari guiat per un expert educador ambiental i coneixedor de la zona i s’adequa als diferents nivells educatius. En el recorregut veiem els diferents ambients naturals del delta (estanys, maresma, pineda, platja, etc.), observem la fauna i flora de cada ambient, estudiem el funcionament i estructura dels ecosistemes i coneixem els diferents conceptes d’ecologia. També entrarem a la reserva integral on podrem observar en viu, el comportament de les aus marines mediterrànies.

Continguts generals: 

Observació d’aus, identificació d’arbres i plantes, interpretació i estudi dels diferents ecosistemes (maresma, estanys, pineda, platja, conreus), recollida i classificació de restes marines, petxines i conquilles a la platja, conservació i gestió d’un espai natural. Es treballen els següents conceptes ecològics: migracions, espai natural, ecosistema, biodiversitat, xarxa tròfica, piràmide ecològica, etc.

img_20180523_153904

b) Invasors al Delta (NOU) :

Itinerari guiat per un expert educador/a en el que coneixerem que és una espècie autòctona i una espècie exòtica invasora, quina problemàtica produeixen i quines són les causes. Els/les alumnes a prendran a identificar les diferents plantes i animals que son propis de la zona deltaica del Llobregat i a distingir-les de les exòtiques, tot comprovant com l’aparició d’aquestes espècies pot suposar una amenaça per l’entorn. A través de diferents exercicis i activitats pràctiques els/les alumnes aniran descobrint com les activitats humanes poden alterar la natura i desenvoluparan hàbits i actituds responsables i sostenibles amb el medi ambient.

img239

  1. Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà.

Itinerari on observem en els diferents aguaits, les aus aquàtiques en llibertat. En els tancats veiem la llúdriga, les daines, les cigonyes, les vaques marineres, els ases i els cavalls. Gaudim de la diversitat de flora del parc natural i coneixem els diferents ecosistemes que s’hi poden trobar.

img_20160608_124754725_hdr

  1. El Parc del Garraf:

Veiem la vegetació típica del Massís del Garraf, estudiem que es un parc natural i ens introduïm en la importància que tenen en la societat actual. Coneixem els orígens del Parc Natural del Garraf, així com la seva flora i fauna, i les característiques que presenten. Expliquem que és una reforestació, la importància que tenen en els Parcs Naturals, les conseqüències dels incendis i com prevenir-los:

a) La Pleta: descobrint el Garraf:

Visitem el Centre d’interpretació de La Pleta i realitzem un itinerari botànic, veiem la vegetació típica del Massís del Garraf, estudiem què es un parc natural i ens introduïm en la importància que tenen en la societat actual. Coneixem els orígens del Parc Natural del Garraf, així com la seva flora i fauna i les característiques que presenten. Itinerari molt recomanat per a Primer Cicle d’Educació Primària i per a Educació Especial o col·lectius amb mobilitat reduïda.

b) El poble de Garraf:

Sortint des del poble de Garraf, veiem la vegetació típica del Massís del Garraf, estudiem què es un parc natural i ens introduïm en la importància que tenen en la societat actual. Coneixem els orígens del Parc del Garraf, així com la seva flora i fauna i les característiques que presenten. Expliquem que és una reforestació, com es realitza la reintroducció de diferents espècies animals, la importància que tenen en els Parcs Naturals i els efectes de la vida i l’activitat humana en els entorns naturals. Itinerari amb facilitat d’accés en transport públic.

c) Les Agulles:

Sortint des de Begues pugem fins a les Agulles, camí en el qual veiem la vegetació típica del Massís del Garraf, estudiem què es un parc natural i ens introduïm en la importància que tenen en la societat actual. Coneixem els orígens del Parc Natural del Garraf, així com la seva flora i fauna i les característiques que presenten. Itinerari panoràmic des del que podem observar tota la orografia del Garraf i les poblacions que el rodegen.

  1. Parc Natural de Sant Llorenç de Munt i l’Obac:

a) Coll d’Estenalles:

Itinerari guiat per un expert educador ambiental en el qual coneixerem  una zona tan característica com és el Parc Natural de Sant Llorenç de Munt i l’Obac, un espai natural que és un dels principals exemples del bosc i el clima mediterrani i un paratge privilegiat per les seves característiques i proximitat a grans nuclis urbans de Catalunya. Descobrirem la flora i la fauna de la zona, les característiques climàtiques i geològiques i descobrirem la importància del seu patrimoni natural i cultural, tot intentant fomentar hàbits i actituds de respecte que permetin la conservació i millora d’aquesta zona natural així com promoure un ús responsable i sostenible dels espais públics.

img_3007

b)Can Robert: el Trull, els forns i les tombes:

Sortint des de Can Robert, al poble de Matadepera, es realitza un itinerari en el qual veurem la vegetació típca del bosc mediterrani, identificarem les diferents espècies animals que hi habiten i les característiques geològiques d’aquest parc natural tan singular. També descobrirem rastres de l’ocupació humana del territori durant diferents etapes històriques, tals com els forns d’època romana, les tombes medievals o un trull o molí d’època moderna, tot veient com aquesta ocupació ha afectat el territori.

img963

  1. Parc Natural de la Garrotxa i zona volcànica d’Olot.

Visitarem el volcà de Santa Margarida, des del qual descobrirem el passat volcànic del nostre territori i podrem estudiar els diferents conceptes sobre vulcanisme. Recorrerem la fageda d’en Jordà i veurem la vegetació i la fauna del Parc Natural.

garrotxa

  1. Parc Natural del Montseny.

Veiem l’audiovisual sensitiu i visitem la fageda i la castanyeda, típics del bosc centreuropeu. Tot seguit anirem al pantà de Sta. Fe, per observar l’ecosistema aquàtic.

  1. Parc de la Serralada de Marina

El Parc Natural de la Serralada de la Marina és un parc molt proper als gran nuclis urbans de l’àrea metropolitana de Barcelona i un dels grans desconeguts del nostre territori. A traves de diferents itineraris, creats amb el suport del Consorci del Parc de la Serralada de Marina de la Diputació de Barcelona, descobrirem aquest parc i la seva rica biodiversitat de flora i fauna, la  seva riquesa cultural a través de les seves restes arqueològiques, contemplarem el poblat ibèric del Puig Castellar i aprendrem com l’home ha habitat aquest indret al llarg de la seva història,  i estudiarem l’acció de l’home en un espai natural tan singular i característic com aquest.

  1. Parc del Foix (NOU)

El Parc del Foix es troba situat entre les comarques del Garraf i l’Alt Penedès, rebent el nom del riu i l’embassament que el travessen. Durant l’itinerari podrem observar l’únic exemple de bosc de ribera que trobem en aquest territori, aprendrem a identificar les diferents espècies vegetals i animals que hi habiten, a identificar-ne els diferents rastres i podrem observar algunes de les aus aquàtiques  que viuen en aquesta zona, tot descobrint com la presència d’aquest sistema fluvial afecta a la vida i al paisatge del territori.

  1. Estanys de Sils.

Ens aturem als diferents observatoris, per identificar els ocells aquàtics i estudiar el conjunt de la fauna i la flora. Visitem el museu de l’estany per conèixer la història, passat, present  i futur, d’aquest espai natural.

  1. La vida al mar.

Estudiarem la biodiversitat marina del litoral, tot recollint restes d’animal i plantes marines de la platja. Veurem la problemàtica ambiental del nostre mar i que podem fer per resoldre- ho. L’activitat es podrà fer a Sitges, Vilanova i la Geltrú, Cubelles, Blanes i l’Escala. Es pot complementar amb la sortida “El port i la llotja del peix”.

img_20180611_112137827

  1. El port i la llotja del peix.

Veurem el funcionament intern de la venda de peix a les llotges de les nostres costes. Estudiarem els tipus d’arts i ormeigs que s’utilitzen a la Mediterrània i l’impacte que tenen sobre el litoral català. L’activitat es podrà fer a Vilanova i la Geltrú, Blanes i l’Escala. Es pot complementar amb la sortida “La vida al mar”.

dsc03169

  1. Itinerari de rastres per Castellet     

Als voltants del poble de Castellet trobem una gran quantitat d’animals vivint en llibertat. Seguirem un itinerari on trobarem els rastres d’aquests animals tot explicant les seves característiques.